journalistik mm |
bøger |
||||
hjem |
foredrag |
konsulent- ydelser |
det tabte land |
der er et yndigt land |
andre udgivelser |
|
|
||||
Politikens Kronik 26/11 2007: Efter stormflod og monsterregn |
|||||
af
Efter den vådeste
sommer i mands minde var folk i Holstebro Midtby, i Løgstør og i Nibe,
helt enige om én ting med beboerne i Godsparken i Greve, i Hillerød og
Horsens, samt de 25 ældre beboere på plejecenteret ved Christiansfeld:
Der er alt for meget vand i Danmark!
Falck-redningsfolkene kunne bevidne,
at de havde ret. Oversvømmede kældre, ødelagte villagulve og
fugtskadede sommerhuse i tusindvis samt et splinternyt plejecenter sat
under vand lå tilbage, da styrtregnen var stilnet af. Kommunernes
Landsforening kan bekræfte, at flere danske byer blev sat under vand i
juli i år.
Også landmændene står med bitre
minder efter den rekordvåde sommer. Sidst i oktober lå der stadig mange
utilsåede marker landet over, fordi den vanddrukne jord var alt for
risikabel at køre på.
Og i 2006 hærgede 2.
november-stormfloden. Den udløste et rekordhøjt antal stormflodsofre.
4100 ansøgninger er væltet ind over Stormrådet, der regner med at
skulle udbetale 620 mio. kr. i vandskade-erstatninger, alene for denne ene
episode. Rådet er endnu ikke færdig med at behandle de mange sager fra
november 2006. Siden da har der været yderligere fire stormflodshændelser,
der alle berettiger til et endnu ukendt antal erstatninger. Den seneste
stormflod forekom 9.-10. november og omfattede næsten alle indre
farvande.
Man kan vist roligt gå ud fra at
Stormrådets budget på en halv milliard erstatningskroner for 2007
allerede er sprængt.
Forsikringsbranchen kan bekræfte, at
både stormflod og “monsterregn” har haft store økonomiske
konsekvenser for danskerne. Så store, at man regner med at måtte hæve
forsikringspræmierne.
De fleste har vel også forstået, at
alt det vand har noget med klimaforandringerne at gøre. Eksperterne
frygter, at det kun bliver værre i fremtiden. Over de næste 60 år
forventes det, at ekstremregnen vil øges med 20 til 30 pct. Det er
kommunerne, der står med den gigantiske udfordring at dæmme op for
vandmasserne.
Kommunerne har næppe ret til at bruge boligejernes private kældre
som regnvandsbassiner, men det er netop, hvad de gør, fordi kloakkerne er
håbløst underdimensionerede og slet vedligeholdte. Ingen politikere har
haft lyst til at allokere de nødvendige midler til at løse problemerne.
Men det vil de blive tvunget til.
Danmarks “Mr. Kloak” forudser, at
der her og nu skal investeres et tocifret milliardbeløb i renovering af
de elendige kloakker og derefter bruges tre til seks mia. kroner - om året
- for at holde dem i nogenlunde stund. For tiden allokeres der kun to
mia., så efterslæbet vokser og vokser.
Professor Mogens “Mr. Kloak” Henze
fra Danmarks Tekniske Universitet mener ikke, at folk vil blive ved med at
finde sig i oversvømmelser, og det er jo en skarp analyse. Borgernes
utilfredshed vil derfor tvinge kommunerne til at investere store beløb i
kloakrør.
Men er større kloakker, dyre pumper
og flere spildevandsbassiner den kloge løsning? Er det overhovedet en løsning?
Et mundheld siger, at når det blæser,
kan man enten bygge diger eller vindmøller. Større kloakker er den
traditionelle “dige-løsning” på problemerne, men man kunne med
fordel vende problemstillingen om og spørge, om der ingen muligheder er i
fremtidens våde udfordringer? Hvad er der af “vindmølle-løsninger”?
Groft forenklet står valget mellem større
kloakrør, højere diger og dyre pumper - eller mere intelligente løsninger.
Fremtidssikrede løsninger med
“added value”, hvor borgerne får mere for pengene end bare renoverede
kloaker, vil måske endda vise sig væsentlig billigere at gennemføre.
Inden vi hovedkuls alarmerer alverdens kloakmestre, vil det derfor være
klogt - og økonomisk ansvarligt - at undersøge mulighederne. De findes
og praktiseres allerede i andre land, som f.eks. Holland og Tyskland.
Først et par ord om selve problemet.
Når klimaet forandrer sig, er det især to fænomener, der skaber ravage.
Efter hvad vi mener at vide, vil der
komme mere regn, og bygerne vil falde mere koncentreret som ekstreme
skybrud. Resultatet vil blive øgede oversvømmelser i baglandet langs
vandløb og søer og inde i byer med underdimensionerede kloakker.
Samtidig stiger vandstanden i havet.
Godt hjulpet af kraftigere storme vil vandmasserne true de gamle inddæmninger
og lavtliggende områder langs kysterne. Det giver flere og større oversvømmelser,
ofte efter digebrud, i fjordene og langs kysterne i de indre farvande.
Udfordringen er at skaffe sig af med
de stigende mængder vand, før de skaber ravage, eller at opmaganisere
vandmasserne så længe, at der er skaffet plads i vandløb og kloakker
til at komme af med dem. Oversvømmelser kan ikke undgås, påpeger
eksperterne, men man kan planlægge, hvor man vil have dem. I stedet for
som nu at lade vandmasserne strømme tilfældige steder hen – som f.eks.
ned i folks kældre og ind i deres sommerhuse.
Problemet er altså at skaffe plads
til de øgede vandmasser. Det kan enten ske i nydimensionerede kloakrør
til milliarder af kroner – Mr. Kloak-løsningen - eller ved at øge
kapaciteten i eksisterende vandløb og søer samt ved anlæg af helt nye
reservoirer og oversvømmelsesbassiner.
Hvad angår de inddæmmede arealer
langs kysterne, kan man enten forhøje digerne og forstærke
pumpekapaciteten i en uendelighed – eller slå hul på digerne og lede
vandet hen, hvor det ikke gør skade. Den første løsning vil være
ekstremt kostbar, den anden løsning mere perspektivrig - og billigere.
Samfundsøkonomisk er det hul i
hovedet at bruge millioner af kroner på diger og dæmninger samt øget
pumpekapacitet, hvor det drejer sig om at beskytte elendig landbrugsjord
med en ofte tvivlsom dyrkningskapacitet. Og det er heller ikke klogt eller
særlig sjovt at skulle bruge milliarder af skattekroner på nye kloakrør
til rent regnvand. Næppe nogen politiker nærer en ønskedrøm om at
skulle indvi en ny kloakledning til millioner af kroner.
Vælger man derimod de intelligente løsninger,
får borgerne langt mere for pengene.
For det første og helt afgørende
kommer vi af med vandmasserne på en kontrolleret og rimelig uskadelig måde.
For det andet kan vi i tilgift – added value – styrke naturområderne
og derigennem skabe masser af rekreative muligheder. For det tredje bliver
der skabt arealer for nye og mere fremtidsorienterede erhvervsformål.
Det er hele tre positive gevinster for
væsentlig mindre investeringer end den perspektivløse kloakrenovering og
opgradering af pumpekapaciteten.
Samtidig vil intelligente løsninger
som de ovenfor beskrevne bidrage ganske afgørende til at opfylde statens
internationale og EU-dikterede forpligtelser, som aftalt i
vandrammedirektivet, nitratdirektivet og biodiversitetskonventionen. Og når
man ser på den enorme interesse og positive erhvervseffekt, som de
allerede genskabte naturområder landet over har udløst, burde ingen tøve.
Alene Naturprojekt Skjern Å tiltrækker flere end 100.000 gæster årligt. Hvor stort er
så det umiddelbare potentiale for intelligente løsninger, hvor man
styrker naturgrundlaget, samtidig med at klimaforandringerne imødegås?
Landet over er der kortlagt omkring
200 tørlagte søer med et areal over
En kortlægning fra 2005 af de inddæmmede
arealer over hele landet viste, at der i tidens løb er foretaget omkring
180 inddæmninger. En god del af disse, omkring hver tredje, udnyttes ikke
som landbrug, fordi jorden er for dårlig. De ville med lethed kunne
inddrages som reservoir-kapacitet i ekstreme stormflodssituationer. Hertil
kommer et større antal inddigninger af lavtliggende fjordenge, især i de
østjyske fjorde og i Limfjorden, som kunne bidrage til at skære toppen
af problemerne i ekstreme situationer.
Hvad angår vandløb, er der
registreret
Endelig er der muligheden for at skabe
helt nye søer på steder, hvor der aldrig tidligere har været en sådan.
De vil kunne bruges som regnvandsreservoirer, når det brænder på. Det
har man f.eks. allerede gjort i Herning i form af den
Hvem går så ind for de intelligente
løsninger med “added value”?
Listen er lang, men øverst står nok
de titusinder af utilfredse borgere med oversvømmede kældre, ødelagte
sommerhuse og udyrkelige marker. De bakkes op af Kommunernes
Landsforening. Dernæst følger Danmarks Naturfredningsforening,
Sportsfiskerforbundet, fuglevenner, jægere og turistforeninger.
Formentlig vil man også kunne tælle forsikringsselskaberne med på
positivsiden sammen med Stormrådet og det nyoprettede Videncenter for
Klimatilpasninger i Miljøministeriet. Fagligt
bakkes løsningerne entydigt op af landets fremmeste naturvidenskabelige
forskere samt flertallet af rådgivende ingeniørvirksomheder.
Hvor finder man modspillerne? Frem for
alt er tradition og træghed i de offentlige institutioner nok nytænkningens
værste fjender. Kloak-folkene i de kommunale miljø-afdelinger sidder
mange steder tungt på området. Deres vægt skal man ikke undervurdere.
De bakkes op af gammeldags ingeniørfirmaer og mange private kloakmestre,
der i årevis har haft monopol på at skaffe vandmasserne af vejen.
Men der er opbrud i branchen. For
nylig udtalte formanden for Kommunalteknisk Chefforening, Mikael Jentsch,
følgende:
“Udfordringen er, at indsatsen [mod
oversvømmelserne, forf.] ikke kan ske ved at købe en ny dims hos en
leverandør eller et rådgivende firma, men skal ske ved, at vi medtænker
dette i alt, hvad vi gør og den måde, vi løser de kommunale planlægnings-,
drifts- og anlægsopgaver på. Og det kræver kommunal beslutsomhed og mod
at tage så grundlæggende fat.”
Landbrugets organisationer vil
formentlig principielt være imod enhver løsning, der involverer
landbrugsjord. Nogle ville nok mene, at netop landbruget burde være
indstillet på at yde en frivillig indsats, da erhvervets omfattende søudtørringer,
inddæmninger, vandløbsreguleringer, afvandinger og dræninger ud til
offentlige vandløb i høj grad har bidraget til at skabe de store
problemer med oversvømmelser. Men sådan spiller klaveret endnu ikke på
Axelborg. Kun mod fuld kompensation undgår man en masse skrig og skrål
fra den kant. Til gengæld plejer det at gå smertefrit, bare jordejerne får
en masse penge. Man kunne så passende hente pengene ud af den generøse
landbrugsstøtte. Den største
stopklods for intelligente løsninger er nok finansministeren, uanset hvad
han eller hun hedder.
Finansministre hader den slags
investeringer, der handler om luftige begreber som fremtidens
klimaforandringer og styrkelse af naturgrundlaget. De vil hellere bruger
milliarder på motorveje, broer og stålhård infrastruktur. Så der er næppe
nogen vej udenom en konfrontation med statskassens vogter, uanset om det
bliver Mr. Kloak eller fortalerne for de intelligente løsninger, der
kommer til at stå for indsatsen. For penge skal der til.
Staten må til lommerne, hvis der skal
rejses et tocifret milliardbeløb over de kommende år til at
fremtidssikre landet - og folks kældre - mod vandmasserne. I de fleste
kommuner betaler borgerne allerede rigeligt for afledning af spildevand,
ofte omkring 50 kr. pr. kubikmeter, så den citron kan næppe presses
yderligere.
Ifølge Kommunernes Landsforening vil
kommunerne aldrig selv kunne klare opgaven indenfor de nuværende snævre
budgetrammer. Og slet ikke oveni det andet tocifrede milliardbeløb, som
KL har beregnet, at Vandrammedirektivet alene vil komme til at koste.
Uanset hvilken indsats, der vælges,
kommer det til at koste kassen. Sikkert er det dog, at det vil blive endnu
dyrere – i perspektivløse stormflodserstatninger, ødelagte villaer og
sommerhuse, erhvervsbygninger, veje, osv. osv. - hvis vi fortsat sidder på
hænderne. For slet ikke at nævne de menneskelige omkostninger for de
ulykkelige, hvis hverdag bliver sat under vand.
Det enkle spørgsmål lyder, hvordan
sikrer vi mest mulig merværdi for de milliarder af skatteyderkroner, der
kommer til at rulle. Må jeg have lov til at anbefale de intelligente løsninger?
|