journalistik mm |
bøger |
||||
hjem |
foredrag |
konsulent- ydelser |
andre udgivelser |
der er et yndigt land |
det tabte land |
|
|
||||
Politiken, 6. april 2008: Fupbrak for 750 mio. kr. – hvem skal nu betale? |
|||||
af
Brakstøtten blev indført tilbage i
1990’erne for at dæmpe den voldsomme overproduktion af EU-korn. Det
skulle ske ved at betale landmændene for at undlade at dyrke en del af
deres kornjord. Sådan kom støtten imidlertid aldrig til at virke i
Danmark, fordi Fødevareministeriet aktivt modarbejdede denne hensigt.
En af fiduserne i Fødevareministeriet
gik ud, at landmændene kunne tilmelde en masse tilfældige småarealer,
der ofte ikke var reelt dyrkbare, som brakjord. På den måde opfyldte de
den tvungne brakpligt, uden at det gik ud over deres kornproduktion. Også
den såkaldte fjernbrak blev introduceret af Fødevareministeriet. Her gik
fidusen ud på at leje noget dårligt sandjord billigt, f.eks. i
Vestjylland, i stedet for at udlægge den gode kornjord i Østdanmark som
tvungen brak.
Ifølge EU var det meningen, at de
udtagne arealer skulle veksle hvert eller hvert andet år. Sådan blev
ordningen praktiseret i de øvrige EU-lande, men den daværende fødevareminister,
Mariann Fischer Boel (V), besluttede, at de danske landmænd kunne få støtte
til de samme arealer år efter år. Denne beslutning hang sammen med
Fischer Boels stiltiende accept af, at der ofte ikke var tale om egentlig
landbrugsjord, men halvnatur-arealer. Det kunne være mosejord eller andre
sumpede arealer, der var taget permanent ud af omdriften, fordi de ikke
kunne bære en traktor.
Disse fiduser er blevet videreført af
både fødevareminister Hans Chr. Schmidt (V) og den nuværende fødevareminister
Eva Kjer Hansen (V), som forsvarer ordningerne. Kjer Hansen stiller sig
ovenikøbet vældig forarget an over for kommissionens underkendelse af de
tvivlsomme danske brakfiduser, som hun påstår, blev opfundet for at
gavne ”miljøet”!
Men ministeren står med en rigtig møgsag.
En række ganske overbevisende kendsgerninger taler for, at der er
blevet fiflet livligt med støttemillionerne fra EU.
For det første viser tal fra Danmarks
Statistik, at kornproduktionen i Danmark aldrig er faldet, trods braklægning
af op mod 10 pct. af landbrugsarealet. Det understøtter påstanden om, at
det aldrig var kornmarker, der blev taget ud af driften. For det andet skønner
både Landbrugsrådet selv og Fødevareøkonomisk Institut, at højst en
tredjedel af den braklagte jord reelt er dyrkbar. Hos Danmarks Miljøundersøgelser
mener forskerne sågar, at blot 13-26 pct. af de braklagte marker ville
kunne dyrkes i dag.
Nogle kynikere vil måske mene, at den
påståede fup med brakstøtten blot føjer sig ind i rækken af banale
fiflerier, som Fødevareministeriet har lagt navn til siden 2001, men det
er forkert. Denne sag indtager en helt særskilt rolle på grund af det
enorme beløb, der er sat på spil. Beløbets størrelse gør også sagen
ekstra interessant for skatteyderne, fordi det uden tvivl bliver os, der
kommer til at betale for Fødevareministeriets brakfiduser, hvis
EU-kommissionen står fast på sine anklager.
Og 750 mio. kr. er vel stadig en slags
penge i tider, hvor kommuner og alle offentlige myndigheder - undtagen
lige netop Fødevareministeriet - bliver pålagt at spinke og spare?
|